Artikel

het beste voor je kind.....?!

het beste voor je kind.....?!

de beste voeding en tussendoortjes voor je kind. volgens mij sla ik door.....

je wil het zo goed doen als ouders.....

geen snoep als tussendoortjes, voldoende groenten en fruit (liefst biologisch), melk, puur sap en meergranenbrood. Ik wil het allemaal zo goed mogelijk doen.

Kan me dan ook mateloos irriteren aan sommige ouders die altijd snoepjes en chemische (gezoete) sapjes voorschotelen aan mijn kind. alsof ze hem daar meer plezier mee doen dan met een bakje rozijntjes of een manderijn.....

waarom niet overal gezond en voedzaam.

ga je uit eten zie je steenvast onder het kopje 'kindermenu' patat met een snack staan....waarom niet iets voedzaams?!

waarom trakteren 'kinderen' op school bijna altijd snoep?! leuk voor de juf, zo'n kind met een sugerrush.....

(kijk ook eens bij mijn recepten voor gezonde traktaties!)

hoe voeden jullie je kind op? ben ik hier de enige die er zo over denkt?

hoor graag van jullie!

49 Reacties

Anna6762
Anna6762
1 mei 2012 om 19:15
Mijn kinderen hadden een eigen trommel op school met daarin gezonde snoepjes als er iemand jarig was als het op was vulde ik het weer aan. krentjes mandarijntjes in papier, maar ik sloeg niet door ze mochten van mij ook wel eens gewoon meedoen aan een gewoon snoepje dan gaf ik ze zelf een ijsje als ik hoorde dat er iemand jarig was geweest dat sprak ik af met ze, dat vonden ze maar al te lekker. Bovendien heeft een kind ook af en toe suiker nodig he.
supernynke
supernynke
24 april 2012 om 23:42
op een snoepje trakteren op je verjaardag is t leukste wat er is! maar je kan ook wel een gezonde traktatie met wat zoetigheid er bij doen!!
lianne-carmen
lianne-carmen
24 april 2012 om 19:47
Worden hier niet alle kinderen over een kam gescheerd. Mijn kinderen mogen gewoon snoepen, helemaal geen probleem. Ze kiezen zelf wat ze willen als tussendoortje. Mijn kinderen krijgen gezonde voeding aangeboden, maar ook de minder gezonde dingen. Nu zijn mijn kinderen absoluut niet dik. Eerder aan de magere kant, dus waarom zou ik het hen moeten verbieden. Maar mijn kinderen spelen wel heel veel buiten , zitten heel weinig achter de computer en zijn eigenlijk altijd wel in beweging. Misschien zouden meer ouders hun kinderen eens lekker moeten laten spelen in de buitenlucht, krijgen ze energie van en een gezonde eetlust.Het dik zijn van veel kinderen ligt niet aan het verkeerde eten maar aan het te weinig bewegen.
Geertje84
Geertje84
24 april 2012 om 19:20
Ik ben niet tegen snoepgoed, want ik snoep zelf ook en las laatst zelfs dat pure chocolade 70% een klein stukje per dag niet eens heel slecht is. Maar daarentegen staat wel dat je voldoende groente en fruit moet eten. En tja je kan natuurlijk ook gewoon 1 dropje nemen ipv een halve zak.
NQX
NQX
24 april 2012 om 21:49

Ik kreeg vroeger bij mijn "fruitschaaltje" inderdaad ook 1 blokje pure chocolade!

sprankje
sprankje
24 april 2012 om 18:43
onze dochter is nog geen twee, maar heeft heel goed door hoe het werkt: doordeweeks gewoon geen gekkigheid. Koekje is een creamcracker (als het fruit op is!) In het weekend is er soms chips, of een 'echt' koekje. Onderweg soms iets te snoepen. Zo leven we zelf toch ook? Ik eet doordeweeks ook geen luxe zaken.
NQX
NQX
24 april 2012 om 18:18
Ik weet het niet, vind het tegenwoordig wel wat overdreven dat sommige kinderen geen snoep meer mogen trakteren op natabene hun verjaardag! (Dus wanneer dan wel?). En dat terwijl iedereen tegenwoordig wel veel minder gezond avond eten eet (magnetron, chinees, turks, pasta etc.). Nee ik ben liever van de ouderwetse manier. Kinderen mogen gewoon snoepen als ze 's avonds maar hun bord met groente, aardappelen en een stukje vis of vlees opeten en 's ochtends een boterham en een schaaltje fruit en smiddags ook netjes boterhammen.
NQX
NQX
24 april 2012 om 18:19

En dan bedoel ik natuurlijk wel verse groente. En niet van die hap klaar dingen of met sausjes.

Jantje22
Jantje22
24 april 2012 om 16:25
Alles met mate; dat werkt voor jezelf en dus ook voor je kind
tineke612051
tineke612051
24 april 2012 om 15:48
beetje lastig om gezond te trakteren...tegenwoordig zitten veel culturen in 1 klas..als ik voorstel kaas/worst te trakteren krijg ik al van ja maar dan moet de worst apart van de kaas..maar kaas is ook niet altijd goed[vetgehalte]dus ik bak al jaren muffins voor me dochter der traktatie.. in een restaurant vroegen we toen dochterlief klein was ..een extra bord dan werd van ons bord wat op haar bord gelegd...heel zeden namen we voor haar kindermenu... daardoor eet ze nu ook graag grieks,chinees ,indonesisch,roti,en ga maar door.maak me dan ook nooit druk met wat ze wel of niet eet...en zou ze iets met patat nemen ...ze is ook een avondje uit eten ...dus niet te moeilijk doen...snoepen of chips...chips met weekend in huis ook niet altijd en snoep haal 1x in de maand een grote bak snoep en als dat op is heeft ze pech...dus ze doet er heel rustig mee. na school 1 snoepje vind ze genoeg...je niet druk maken komt allemaal wel goed...
Barbamoeps
Barbamoeps
24 april 2012 om 15:47
Ik vind niet dat je doorslaat ! Zelf erger ik me rot aan de rotzooi dat mijn dochtertje met regelmaat krijgt aangeboden als traktatie op school ( zakjes chips , mini Marsjes , mini Magnums , laatst iets van een soort lollie die ze in een chemisch goedje moest dopen en dan ging het knetteren ...) Brrrr ! Na een 10 min. surfen die kids bovenop hun suikerpiek ! Natuurlijk krijgt mijn dochter thuis ook snoep/koekje of chips , maar dan bepalen wij zelf wat ze eet . Geheel geen snoep is ook weer niet goed en leert ze er niet mee om gaan . Ook op school wordt er geen rekening gehouden met een allergie oid . In de klas van mijn dochter zitten twee kindjes met een koemelkallergie en een met een glutenintolerantie. Deze kindjes krijgen vaak niets als de andere kindjes wel wat krijgen . Ook in restaurants staat er onder het kindermenu vaak troep wat ik mijn hond nog niet geef ! Met wat geluk kan je spaghetti voor ze bestellen . Waarom nou altijd die vette ongezonde meuk ? Zo fantasieloos !
tineke612051
tineke612051
24 april 2012 om 15:51

bij me dochter op school hebben de ouders van kinderen met een allergie een trommel bij de juf staan voor als er traktaties in de klas zijn... iemand die trakteerd weet niet zo 1.2.3 wat zo een kind wel of niet mag hebben... vaak geven de juffen dit ook niet door ivm privacy...daarom geven de ouders zelf iets mee....misschien een tip om door te geven aan de juf odat die kindjes ook een traktatie kunnen hebben.

arwenpearl
arwenpearl
24 april 2012 om 15:19
Ik vind het wel heel goed dat je bewust bent van het soort voedsel dat je je kind geeft. Toch denk ik dat je op het moment een beetje doorslaat. Je kunt je kind inderdaad enigszins beschermen door hem/haar alleen goede producten voor te schotelen. Daarnaast zal hij/zij op den duur zelf verantwoordelijk worden. Als kinderen een bepaald product willen hebben (snoep, chips ed) kunnen ze daar heel gemakkelijk aan komen. Door ze hier volledig van af te schermen, bouwen ze hun eigen grenzen niet op. Ik denk dus ook dat er een tussengrens moet zijn. Bijvoorbeeld alleen bij speciale gelegenheden en 1 avond in het weekend iets "ongezonds" Heb zelf geen kinderen, dus zal niet zeggen dat ik er alles van weet. Maar ik denk (uit persoonlijke ervaring) dat dit het beste werkt!
sweatest7
sweatest7
24 april 2012 om 13:38
leuk om jullie reacties te lezen! ik verbied mijn kinderen ook zeker geen snoep te eten, ik bied ze een alternatief aan voor snoep of bvb het 'snoep' van Goodies (kent iemand dat?) en bij anderen doe ik ook zeker niet krampachtig hoor als het gaat om snoep of schips.
Lise
Lise
24 april 2012 om 13:23
Af en toe wat te snoepen moet kunnen. Elke dag iets lekkers uit school heb ik geen problemen mee.Zolang de maaltijden goed gegeten worden en er ook fruit aangeboden wordt. En ja, je slaat door.
ingrid1001
ingrid1001
24 april 2012 om 13:02
Je begint je artikel met "sla ik door?" en volgens mij sla je inderdaad een beetje door. Waarom bij het uit eten gaan niet iets bijzonders eten wat ze niet wekelijks krijgen: patat met snack. Waarom het weekend niet speciaal maken maken met chips of andere dingen die ze niet dagelijks krijgen. Mijn kinderen zijn nu "oud" genoeg om het zelf te bepalen en te betalen, maar ze weten nog steeds dat alleen op vrijdag en zaterdag de speciale dingen in huis gehaald worden.
GJ 1976
GJ 1976
24 april 2012 om 11:22
enne mijn zoon trakteert vandaag op prikkers met klein stukje 20+ kaas, een flink stuk komkommer en een mini knakworstje. de meesters en de juffen krijgen een appel met een leuke tekst eraan....(snoep gezond...eet een appel) meestal krijgen die chocolade, maar waarom mogen hun wel snoepen en moet de traktatie van mijn kind bij voorkeur, "gezond" zijn.....
MariekeK
MariekeK
24 april 2012 om 11:21
bij ons op school moet je wel verantwoord trakteren, maar daar past dan wel weer chips bij, omdat het hartig zou zijn. Nou ik ben het daar niet mee eens. verantwoord is: kaas, worst, komkommer e.d. in een restaurant kunnen ze toch ook macaroni als kindermenu op de kaart zetten.
GJ 1976
GJ 1976
24 april 2012 om 11:19
snoep en chips nemen wij alleen bij gelegenheid en in het weekend. wel let ik erop wat ze binnenkrijgen, dus ja ik kijk goed naar e-nummers en andere toevoegingen. smiddags bij de thee mogen ze een koekje, en zeker geen "kinderkoek" maar wat ook belangrijk is dat je zelf het goede voorbeeld geeft, ik neem zelf ook vaak fruit tussendoor, of een stuk komkommer.... het is maar net wat je je kind(eren) aanleert
zedna
zedna
24 april 2012 om 11:19
Een snoepje of koekje op zijn tijd , heb ik helemaal geen problemen mee, Mijn kinderen eten verder gezond en altijd netjes hun bordje leeg, Die namaak sapjes vind ik ook nix, ik maak wel een smoothie of een beker melk, had 2 weken geleden heel veel succes met de tractatie op school bananen ijs (bannaan op stokje inde vriezer 3 uur ) Maar helemaal geen snoep vind ik nonsens, Bij uiteten eten ze wat de pot schaft, bij de chinees dus geen frietjes, maar gewoon een paar schepjes van ons
Mia6895
Mia6895
24 april 2012 om 11:14
ik ben het er helemaal mee eens! kinderen hebben niet voor niets op jonge leeftijd al overgewicht. al dat snoepen is nergens voor nodig
Cheeta
Cheeta
24 april 2012 om 11:12
Nou, om te zeggen dat anderen jouw kind geen snoepje moeten geven ......Maar je zou toch tegen de ouders waar je kind is kunnen zeggen dat hij / zij er niet tegen kan ? Of dat je het liever niet hebt. Mijn kinderen mogen best een vette hap en snoep, maar wel met mate. Ik heb ook liever dat ze gezond eten en leven, maar ja, er is nu eenmaal zoveel lekkers wat niet al te gezond is. Ik denk dat het belangrijk is dat je je kinderen de warden en normen meegeeft, zodat ze zelf een gezonde en verstandige beslissing kunnen nemen. En dan zul je zien, dat ze soms gewoon snoep afslaan of kiezen voor een worteltje ipv chipjes
Annette9469
Annette9469
24 april 2012 om 10:38
Ik vind het allemaal wel een beetje overdreven om kinderen soms helemaal niets meer te geven. Gewoon met mate net als met alles.... af en toe een koekje of een snoepje of een keer een bakje chips is niets mis mee. Wij genieten daar toch ook van?! Niet te krampachtig mee omgaan dus, zou mijn devies zijn.
suzy7217
suzy7217
24 april 2012 om 11:33

Gelijk heb je.Kinderen die niks mogen snoepen gaan als hongerige wolven tekeer als hun ouders er niet bij zijn.En de ouders?die zijn van die types die denken dat hun kind alle snoep afslaat omdat ze dat thuis toch niet krijgen.Dromers.

tèkske
tèkske
25 april 2012 om 12:35

Volledig mee eens, Als ik zelf eens sávonds een koekje neem mogen mijn kinderen dat ook, is helemaal niet erg. Mijn kinderen vragen ook vaker of ze een appel of peer mogen. zolang ze dat blijven doen mogen ze best af en toe iets lekkers dat niet zo gezond is. Met mate. Trouwens: rozijntjes bestaan voor 90% uit suiker, zijn dus helemaal niet zo gezond.

ijssellady
ijssellady
24 april 2012 om 10:02
o ja restaurant. Wij eten niet wekelijks in een restaurant dus die keer dat we er eten vind ik het totaal geen probleem dat ze patat met een kroket en appelmoes eten
ijssellady
ijssellady
24 april 2012 om 10:01
Ik heb 3 kinderen in de leeftijd 9-7-4 en die krijgen iedere dag wel een koekje of een snoepje en in het weekend nog wel wat extra's. Ze eten ook iedere dag fruit en als ze ergens spelen hou ik niet bij wat ze daar krijgen. Maakt me eigenlijk ook niet zo veel uit moet ik eerlijk zeggen. Denk dat ze, zolang ze ook lekker veel bewegen, best iedere dag een koekje of snoepje mogen hebben. Vind soms dat mensen er erg krampachtig mee om gaan. En weet ook niet of worst en kaas nou zo een goed alternatief is voor een biscuitje of speculaasje, daar zit ook veel calorieën in
Pruk
Pruk
24 april 2012 om 09:45
Wat let je om in een restaurant iets anders dan een kindermenu te bestellen?Menig restaurant zal welwillend een 'kinderportie'(voor 'n aangepast bedrag) serveren als je het vriendelijk vraagt.
sweatest7
sweatest7
24 april 2012 om 13:34

ja daar was ik ook achter gekomen! goede tip!

judith67
judith67
24 april 2012 om 09:45
Ik vind het allemaal best wel overdreven,vroeger hebben wij ook gesnoept en is er iets mis met ons????? Op de school van mijn dochtertje krijgen ze na het eten tijdens het overblijven gewoon een snoepje. Ik vind het allemaal een beetje onzin om dat niet te geven. Heb je wel eens gekeken wat er bijvoorbeeld in een blik tomatensoep zit,een hoop kleurstof en andere rommel. Dan kun je volgens mij beter een snoepje pakken.

Log je in om te reageren! Nog geen lid? Klik hier!

Lees ook!

Nomineer dit artikel voor een Kudos!

   
Log in en nomineer

Gerelateerde artikelen