Huishoudelijke hulp

Ligt het nu aan mij? Ik zou heel graag jullie mening horen over het volgende onderwerp. Wat mag men van de huishoudelijke hulp verwachten.....en als je iets onredelijk vindt hoe reageer je daarop.

Onredelijk voorstel aan de huishoudelijke hulp

Ik denk ik ga toch eens even peilen wat jullie hiervan vinden.
Het gaat om het volgende.
Ik werk in de zorg en om de eindjes aan elkaar te knopen iedere maand heb ik er wat huishoudelijk werk bij genomen bij mensen thuis.
Nu merk ik na een tijdje dat er onredelijke verwachtingen zijn bij die mensen, ik werk er 1x per 2 weken en in de tussentijd wordt er door henzelf zeer weinig gedaan dus als ik kom is het huis echt smerig.
Nou ben ik daar niet bang voor en ga dan flink aan de slag, ik heb ook echt iedere minuut van mijn uren nodig om het werk te doen.
Maar iedere keer als ik kom tegenwoordig komt er weer een extra klusje bij.
En laatst brak echt mijn klomp als het ware.
Ik kwam binnen en de heer des huizes(gezond van lijf en leden en zonder werk thuis) zat net aan de lunch. Ik wilde beginnen, zegt hij... wil je voordat je begint eerst het glas in de schuur op gaan ruimen, dat heb ik gisteravond laten vallen en nu ligt het door heel de schuur verspreid.
Ik ben toen eerst naar de schuur gelopen om even te overdenken wat ik moest zeggen voordat ik kwaad zou worden, heel de schuur lag idd vol met glas.
Toen ben ik naar binnen gegaan en heb gevraagd of hij iets mankeerde...hij zei nee waarom....ja zeg ik omdat u mij vraagt dat glas op te ruimen terwijl het door u veroorzaakt is en het er al sinds gisteren ligt. U kunt dit best zelf opruimen.
Met zo'n lang gezicht zei hij het zelf op te gaan ruimen.
Ik voelde me echt vernederd, zo van laat maar liggen voor de werkster.
De vrouw des huizes is helemaal niet zo en daarom ben ik er toch nog een tijdje gebleven.
Maar na de kerstvacantie heb ik daar ontslag genomen.

Wat vinden jullie hier nu van

Ik heb gelukkig ook een adres waar ik al 15 jaar kom en ze me op handen dragen, daar voel je je echt gewaardeert.

112 Reacties

MoniqueR
MoniqueR
4 maart 2011 om 09:25
Ik denk dat je van te voren goede afspraken moet maken. Als daar dan van af geweken wordt, kun je er altijd op terugvallen. In dit geval lijkt het alsof de heer des huizes niet helemaal weet waarvoor hij precies betaald...dat is zeker zijn verantwoordelijkheid, maar aan de andere kant moet je zelf ook mans genoeg zijn om iemand aan de afspraken te herinneren. dat heb je weliswaar gedaan, maar ik vind de manier nogal aanvallend. Dat had natuurlijk ook op een andere manier gekund. in de trant van: Volgens mij valt dit niet onder de afspraken en binnen de tijd die je me inhuurt is er ook geen ruimte voor. als je het zelf om de een of andere reden niet kunt, wil ik het best doen (als je dat tenminste wilt) maar dit gaat wel ten koste van andere werkzaamheden.' Maar goed, Je moet inderdaad wel voor jezelf opkomen. Smiling
12chris
12chris
4 maart 2011 om 09:08
Erg respectloos.
Sqouby
Sqouby
3 maart 2011 om 12:38
Dat zou ik ook niet pikken!! Ik ben zelf ook hulp in de huishouding, ik ben bereid om veel te doen, zelfs dingen met een tandenborstel, maar dan moeten de mensen zich wel realiseren dat dat tijd kost.Ik ben 1 keer ingevallen voor een collega en die mevrouw liep me steeds in de gaten te houden. Tot ik in de badkamer iets aan de kant schoof en allemaal vies stof zag liggen. Mevrouw was net niet in de buurt, maar ik heb het wel gemeld. Toen werd ze vreselijk kwaad op haar vaste hulp: Doet ze het nu wéér niet! Toen begreep ik dus waarom ze achter me aan bleef lopen (ze was nog slecht ter been ook). Er is meestal een reden voor achterdocht.
jessica 1972
jessica 1972
2 maart 2011 om 21:05
je hebt groot gelijk hoor dat je niet dat glas hebt opgeruimd. je bent hulp in de huishouding en geen slaaf voor de huishouding.
NK
NK
2 maart 2011 om 11:12
Tjah, als die man daar iemand voor willen hebben, moeten ze voor elke dag een huissloof huren. Ze huren je in voor de standaard huishoudelijke klusjes, daar hoort dit idd niet bij lijkt me. Snap overigens niet dat je huishoudelijke hulp inhuurt als 1 van beiden zonder werk thuis zit... Lijkt mij overigens ook wel fijn om voor 1 keer per 2 weken iemand in huis te hebben die de dingen doet waar ik niet aan toe kom (en ik geef toe, waar ik een hekel aan heb). Maar dan zou ik dat soort dingen alsnog zelf doen, anders blijft er natuurlijk ook minder tijd over voor de belangrijke dingen.
seetje105
seetje105
2 maart 2011 om 10:50
nou je hebt groot gelijk je bent toch zeker geen hond laat ze t bekijken zelf zit ik ook in de schoonmaak en als ik zo behandelt word bel ik mijn baas op en zeg ik t en vervolgens hoef ik daar dan niet mer na toe ja sommige mensen willen je laten voelen dat je maar de schoonmaakster bent heel goed dat je dat niet gedaan hebt en trouwens ik zou ook ontsalg genomen heeen heel goed van je er zijn er genoeg die iemand zoeken succes
gea1641
gea1641
2 maart 2011 om 10:46
ik denk als iemand een hulp in de huishouding neemt dan is het voor gewone dingen zoals wc,badkamer doen ,stoffen, stofzuigen ,deuren en kasten afnemen zorgen dat keuken schoon is de gewoonlijke dingen die je bij je thuis ook doet om je eigen boel netjes en schoon te houden maar wat ik mij afvraag waarom was jij daar aan het werk terwijl de heer des huizes thuis zit zonder werk hij kan het huishouden toch ook doen dat hij jou het glas wil laten opruimen is laag dunkend echt iets van ach onze schoonmaakster komt morgen wel dan kan die het wel even doen ik geef je gelijk dat je er weg bent gegaan want ook al wil jij andere mensen helpen hoeven ze je niet te behandelen als een sloof
gea1641
gea1641
2 maart 2011 om 10:46
ik denk als iemand een hulp in de huishouding neemt dan is het voor gewone dingen zoals wc,badkamer doen ,stoffen, stofzuigen ,deuren en kasten afnemen zorgen dat keuken schoon is de gewoonlijke dingen die je bij je thuis ook doet om je eigen boel netjes en schoon te houden maar wat ik mij afvraag waarom was jij daar aan het werk terwijl de heer des huizes thuis zit zonder werk hij kan het huishouden toch ook doen dat hij jou het glas wil laten opruimen is laag dunkend echt iets van ach onze schoonmaakster komt morgen wel dan kan die het wel even doen ik geef je gelijk dat je er weg bent gegaan want ook al wil jij andere mensen helpen hoeven ze je niet te behandelen als een sloof
Laida
Laida
2 maart 2011 om 10:45
Je hebt groot gelijk zeg.Je bent toch geen slaafje alleen een hulp in de huishouding. Dat betekent bij mij soms ramen zemen, badkamer schoonmaken en overal even een nat doekje overhalen.Ik heb een hulp in de huishouding gehad dat was echt een kanjer.Omdat ik met een hernia zat kon ik het niet zelf Ik heb nogal een rot vloer waar je echt moet bij schrobben. Die hoefde ze van mij nooit te doen ,maar ze deed het wel.Ik draag haar op handen.We zijn ook vriendinnen Als je nu weer voor iemand gaat werken kan je gewoon eisen stellen of ze moeten je meer betalen. Veel mensen waarderen het enorm. Maar laat idd niet over je heen lopen.
apoass
apoass
2 maart 2011 om 09:43
Wat een bal gehakt zeg. Ik denk dat je tegenwoordig heel blij mag zijn als je een goede schoonmaakster hebt gevonden. Die zijn deze mensen nu dus kwijt. Je hebt gelijk dat je er bent wegggegaan.
erika12
erika12
2 maart 2011 om 08:07
die man is wel respectloos zeg je hebt gelijk dat je het niet pikte je bent huishoudelijke hulp geen sloof of zoals vroeger een dienstmeid goed dat je de eer aan jezelf hebt gehouden
ellyvandenakker
ellyvandenakker
2 maart 2011 om 00:27
ik zou ook niet alles pikken ze mankeren toch niets aan hun handen en ze maken toch zelf wat kapot.
Bea Venema
Bea Venema
2 maart 2011 om 00:22
Zou mij niet verbazen dat hij ook zijn vrouw commandeerd en zelf niets doet thuis
Ri-a
Ri-a
2 maart 2011 om 00:07
Kan me voorstellen dat je je vernederd voelde, als je wordt gebruikt is dat niet goed. Je hebt er goed aan gedaan om te vertrekken, hopelijk heb je nu een leuker adres gevonden...
Ri-a
Ri-a
2 maart 2011 om 00:02
Kan me voorstellen dat je je vernederd voelde, als je wordt gebruikt is dat niet goed. Je hebt er goed aan gedaan om te vertrekken, hopelijk heb je nu een leuker adres gevonden...
Izz
Izz
1 maart 2011 om 23:48
Sorry, zoals je ziet ging er wat mis met het plaatsen van mijn reactie(s) Laughing out loud.. Ik weet niet hoe ik ze weer moet verwijderen..
Izz
Izz
1 maart 2011 om 23:44
Pff dat is wel heel erg hoor! Bah! Gelukkig ben je daar weg!
Izz
Izz
1 maart 2011 om 23:43
Pff dat is wel heel erg hoor! Bah! Gelukkig ben je daar weg!
Izz
Izz
1 maart 2011 om 23:44
Pff dat is wel heel erg hoor! Bah! Gelukkig ben je daar weg!
sweet-angel
sweet-angel
1 maart 2011 om 21:57
mensen nemen vaak iemand voor de zwaarde klussen aan dus de ramen / douche een flinke beurt en alles eens aan de kant en schoonmaken maar zoiets simpels als glas opruimen wat er al een dag ligt is ronduit belachelijk bij die mensen werd je echt gebruikt en goed van je om daar weg te gaan ik heb zelf in de huishoudelijke dienst gezeten van de thuiszorg en heb dus ook veel gezien en meegemaakt maar ik doe het echt niet meer omdat het bij sommige mensen ondankbaar werk is
not done
not done
1 maart 2011 om 21:46
Dat gaat wel wat ver, maar wat waren de afspraken? Alles, of alleen licht huishoudelijk werk? Misschien bij een volgend poetsadres eerst duidelijke afspraken maken, zodat daar geen misverstanden over kunnen bestaan.
Somali
Somali
1 maart 2011 om 20:48
prima gedaan,je bent hun sloofje niet!ik werk als thuiszorg medewerkster en heb het geluk dat ik een map heb waar al mijn werkzaamheden instaan.ik wil best iets extra's doen,maar als het té erg word(douchecabineplintjes met een tandenborstel boenen)zeg ik dat ik dat niet doe,het kan namelijk ook heel goed met een luiwagen.je kunt alles in overleg doen en dan weet iedereen waar hij/zij aantoe is.dat werkt een stuk prettiger voor iedereen (:
jokypoky
jokypoky
1 maart 2011 om 20:15
Schandalig. hoe durft die man..
Enjoyceke
Enjoyceke
1 maart 2011 om 19:58
Groot gelijk! Sommige mensen zijn gewoon echt laks!
willekew
willekew
1 maart 2011 om 19:45
Als mensen mij vragen of ik iets extra's wil doen, geef ik wel aan dat het dan ten koste van het gewone werk gaat. Ze kunnen dus kiezen wat ze willen. Ik ga namelijk niet harder werken om dan toch maar de boel rond te krijgen.
NiekjeB
NiekjeB
1 maart 2011 om 19:42
groot gelijk dat je dat gezegt hebt je bent voor het (grote)huishoudelijk werk en niet als sloof toch. Toen ik nog fultime werkte had ik ook een huishoudelijke hulp 1x per 2 weken en die gaf dan de kamer en keuken of badkamer een goede beurt en het lichte huishoudelijk werk deedt ik zelf,
Daggie201707XY
Daggie201707XY
1 maart 2011 om 19:34
goed dat je gestopt bent, ik heb ook zo'n plaats gehad, op een gegeven moment wilde "mevrouw"dat ik met een tandeborstel de kieren in de kozijnen schoon ging maken. Dat ging me iets te ver en heb ook gezegd dat ik de week daarop niet meer zou komen, ze vond het ook nog belachelijk, volgens haar was het heel normaal en zo deed zij het altijd. Ik laat me niet als een slaafje behandelen, zij hebben mij harder nodig dan ik hun!
astrid5009
astrid5009
1 maart 2011 om 18:47
je hebt het goed gedaan je hoeft echt niet alles te pikken.
ansje26
ansje26
1 maart 2011 om 17:32
normaal gesproken spreek je van te voren af welke werkzaamheden je zult gaan verrichten. dan kunnen er weinig problemen ontstaan.
Pluissie
Pluissie
1 maart 2011 om 17:16
Hahahah ja ik had er ook zo een... lieten de hele gootsteen vol vaat voor me staan..lagen er briefjes of ik naar de glas en de papierbak wilde... de strijk van heel de week(incl de babyluiers!) en dan het hele huis nog schoon maken Ik heb lekker de sleutel ingeleverd...

Log je in om te reageren! Nog geen lid? Klik hier!

Lees ook!

Nomineer dit artikel voor een Kudos!

   
Log in en nomineer

Gerelateerde artikelen