Is werkloosheid een keuze?

Is werkloosheid een keuze? de meeste werklozen zijn tussen de 30 en 45 jaar volgens een onderzoek. Dit is de groep die een eigen huis heeft en kinderen. Zorgelijk als je ineens op straat komt te staan.

Is werkloosheid een keuze?
Niet op dit moment meer. Iedere dag moeten er wel mensen uit. Binnen het bedrijfsleven of bij de overheid. De grootste groep is tussen de 30 en 45 jaar. Zorgelijk als je bedenkt dat deze groep vaak een eigen huis heeft en kinderen. Hoe ga je ermee om? Accepteer je iedere baan? moeilijke vragen om je bezig te houden. Ik denk dat het belangrijk is om werk te doen wat je leuk vind. HEt salaris is belangrijk, maar niet het belangrijkste. Als je ermee rond kan komen is het goed. Ik ga lever met een smile op mijn gezicht naar mijn werk dan een dik salaris gestort te krijgen en niet lekker in mijn vel zitten. Vast zijn er een hoop mensen die het hier niet mee eens zijn.

26 Reacties

_hanny_
_hanny_
25 april 2012 om 19:46
ja het is allemaal wat. ik ben ook werkloos nadat de opleiding mij niet meer op school wou hebben omdat er teveel met mij mis was vonden ze. ik heb dagelijkse hoofdpijn (is helaas niks aan te doen volgens de artsen) en mijn mentor zei dat ze niks voor me kon doen. moest dus noodgedwongen in de wajong vanwege deze hoofdpijn. zelf vind ik het helemaal niks om in de uitkering te zitten. ben veel opzoek naar werk maar geen enkele wergever wil mij hebben omdat ik een wajong stempel heb. ook mijn hulp van de wajong kan niks voor mij vinden zegt hij. elke dag denk ik weer ik wil zo graag werken waarom zou een werkgever niet een jonge meid van 21 willen hebben?
angel of insani...
angel of insani...
25 april 2012 om 12:12
ik heb gelukkig een vaste baan bij een bedrijf waar ik op mijn 17e begonnen ben, en nu al bijna 12 jaar werk. maar mocht ik werkloos raken, dan zou ik elke baan accepteren die op mijn pad kwam, en als die niet bevalt, intussen gewoon verder solliciteren.
misspurple
misspurple
25 april 2012 om 11:00
Er zijn zoveeel mensen op zoek naar werk en zo weinig banen op moment. Ik ben zelf vorig jaar afgestudeerd aan de pabo en zou dus graag als juf aan het werk willen. Ik hoor echter alleen maar dat er banen verdwijnen en overal vacature stops zijn. Erg demotiverend! Daar sta je dan, enthousiast, met nieuwe ideëen, liefde voor het vak.. maar geen baan. Jammer voor onderwijsland want ik ga toch ook maar naar andere sectoren kijken. Ik wil gewoon aan het werk!!
Zeynep7247
Zeynep7247
25 april 2012 om 10:58
Werkloosheid is absoluut geen keuze. Hoe kan men kiezen voor een leven zonder doel en zonder extra's. Er is gewoon te veel oneerlijkheid. Ik solliciteer me ook suf, maar dat is meer een bijbaantje voor naast mijn opleiding. Ik wordt vast niet aangenomen omdat ze een vaste werknemer willen met een hoge functie. Ach, alleen dit schooljaar nog, en 5 maandjes stage, dan kan ik hopelijk werken!
bonheur
bonheur
25 april 2012 om 10:44
Na het faillissement van het bedrijf waar ik werkte moest ik dus een tijdje terugvallen op het uwv. Natuurlijk wilde ik graag weer aan het werk, maar zoals het uwv aan het drammen was!! Ze kwamen met de meest belachelijke voorstellen aan, sollicatie cursussen, banenmarkten waar alleen maar functies waren die totaal niet mijn interesse waren. Nadat ik 1 week(!!!) bij huis was, door de schuld dus van het failliete bedrijf, moest ik al overal op komen draven om te solliciteren etc. Pff... Nu werk ik bij een bedrijf waar ik niet eens veel plezier aan beleef, maar ik had zeer weinig keus. Nu dus maar verder kijken naar een andere baan.
Cheeta
Cheeta
25 april 2012 om 10:11
Ik denk zowiezo dat je plezier in je werk moet hebben om het ook te kunnen doen. Je kunt wel voor tijdelijk een baan hebben die je neit zo leuk vind, maar op de lange duur zal dat toch niet zijn wat je wilt. En natuurlijk vallen er veel ontslagen op moment, maar sommigen kiezen er ook voor. Ik heb nu wel een baan, mar de afgelopen jaar was ik bewust werkloos; ik had ervoor gekozen om thuis-moeder te zijn. Ik voelde me dan ook niet werkloos !
Annelies1
Annelies1
25 april 2012 om 10:03
Ik denk dat je dit niet zwart-wit kunt bekijken. Sommige mensen zijn werkeloos en hard op zoek naar een baan, andere zijn werkeloos en vinden het wel prima en doen hier niks voor. Ik vind het heel erg als iemand zijn/haar baan verliest ben ik het absoluut mee eens maar ik vind ook dat iedereen zijn/haar steentje bij moet dragen in de maatschappij. Niks thuis zitten en dan zwart werken...ga maar vrijwilligers werk doen, wandelen met oude mensen of gewoon een gezellig gesrpekje met ze maken, zo nemen we mensen die hard werken een heleboel zorg uit handen en draag je wat bij aan de maatschappij. Of in asielen werken, plantsoenendiensten etc. Er is genoeg wat er nog gedaan kan worden. Aan de andere kant zijn er mensen die werken en minder verdienen dan wat een bijstandsmoeder krijgt die niet werkt...das ook niet eerlijk...en logisch dat iemand dan geneigd is om ermee te stoppen...Gelukkig heb ik zelf een erg leuke baan! Iedereen die met werkeloosheid te kampen heeft: Sterkte en succes!
ebeltje
ebeltje
25 april 2012 om 09:58
ik den k dat ik in elk geval de baan zo nemen die mij aangeboden word en dan van daar uit verder kijken of er wat is wat beter bij mij past
mariella73
mariella73
25 april 2012 om 09:50
ik zou graag weer willen werken maar doot ziekte lukt dta niet meer. wel erger ik me aan mensen die thuis zitten en bijbeunen..... als je het kunt en er is werk, werk dan voor je witte geld ipv de hand op te houden, da's toch beter voor de economie lijkt me?
Karina44
Karina44
25 april 2012 om 09:48
Er zijn ook mensen die een uitkering krijgen en absoluut geen baan meer willen. Ze zijn wel verplicht om te solliciteren maar schrijven zulke slechte brieven dat ze nooit uitgenodigd worden voor een gesprek. Wel werken ze in het zwart want als je handig bent met je handen dan heb je werk zat. Zeker in deze tijd dat mensen veel minder te besteden hebben willen ze graag iemand die bv voor een paar centen je badkamer verbouwd of een muur stucadoord. Deze mensen komen om in het werk en hebben het heel erg goed.
PaulineD
PaulineD
25 april 2012 om 09:57

ja en ik werk in de bouw en mijn baan staat op de tocht o.a. door dit soort praktijken heeft de burgerbouw het heel erg zwaar!

Wendy3197
Wendy3197
25 april 2012 om 09:38
Mijn arbeidsovereenkomst gaat binnenkort ook ontbonden worden, ben in afwachting van uitspraak van kantonrechter. Ik ben vrijgesteld van werk, maar krijg nog wel mijn normale salaris doorbetaald. Ik ben al druk bezig met solliciteren, maar tegenwoordig zit er niemand meer op een jonge moeder te wachten die parttime (3 dagen) wil werken....
Rachel2355
Rachel2355
25 april 2012 om 08:55
Ik denk dat er verschillende groepen zijn. Ik denk dat er mensen zijn, die niet willen werken. Want als je werkt krijg je bepaalde priveleges niet, die je in de bijstand wel krijgt, waarom zou je werken als het onder de streep niet veel verschil maakt. Dan zijn er natuurlijk de mensen die niet kunnen/mogen werken, maar wel zouden willen. En er zijn ook genoeg mensen die door o.a. de crisis hun baan verliezen en eerst een afbouwregeling of ww willen opmaken, voordat ze weer aan het werk gaan. Het is jammer dat er mensen zijn die misbruik maken van alle uitkeringen. Dat kost ons land te veel geld. En mensen die geen keus hebben, worden er te vaak mee vergeleken. Ik denk dat er wel werk is, maar je moet wel willen. En het is ook niet raar, dat als je een ww krijgt die hoger is dan het salaris van bv. een krantenberzorger. Je bent zeker geen dief van je eigen beurs...
Anabell78
Anabell78
25 april 2012 om 08:41
Ik ben 33 jaar en ik ben ook werkloos , ik heb in veel plaatsen gesolliciteerd maar niks .Ik word een beetje moe van .
Salomon
Salomon
25 april 2012 om 08:34
Hier ook bijna werkloos,maar vanwege de Reuma kan ik niet alles aannemen. Vind zelf wel dat er een redelijk salaris aan de baan mag zitten,je moet er wel rond van kunnen komen. Vooral hoe alles steeds duurder wordt.
Salomon
Salomon
25 april 2012 om 08:34

*bijna 2 jaar werkloos

annelies v
annelies v
25 april 2012 om 08:28
Er is werk genoeg maar je moet soms iets mindere leuke baantjes accepteren. Fabriekswerk b.v.
Karen-v
Karen-v
25 april 2012 om 07:42
Het is zeker geen keuze. Ik ben nu 2 jaar werkeloos en solliciteer veel. Je mag al blij zijn als je een ontvangstbevestiging krijgt. Als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt zitten werkgevers echt niet meer op je te wachten.
Colchester
Colchester
24 april 2012 om 23:04
Vaak is het geen kwestie van aannemen wat je kan maar van aangenomen worden. Ze willen je vaak niet om allerlei redenen (uitvluchten) als je boven of onder een bepaalde leeftijd bent...
♥ Black-Lady ...
♥ Black-Lady ...
24 april 2012 om 21:48
Ik denk dat je moet pakken wat je pakken kan!Alles beter als niks.En ondertussen ogen en oren openhouden voor beter.Nergens is meer zekerheid helaas.En werken met alle plezier is maar voor weinig mensen weggelegd
ellyd
ellyd
24 april 2012 om 21:22
werkloosheid is nooit een keuze het is nooit leuk om werkloos te zijn wel of geen crisis
dropjes
dropjes
24 april 2012 om 21:04
het is heel makkelijk gezegd dat het werk leuk moet zijn, als je zelf niet werkeloos, alleenstaand en dus kostwinner bent. Maar ik ben wel werkeloos en wil dolgraag een baan, maar wie staat er te springen om een vrouw van 45 +. Alle werk is welkom, geld is nu heel belangrijk. Die smile komt later wel, maar nu kan ik het me niet veroorloven
ikke23
ikke23
24 april 2012 om 22:46

bij ons staan ze te springen ,leeftijd maakt niks uit!!

10eke77
10eke77
25 april 2012 om 13:00

Wat voor werk doe je Ikke23 en in welke provincie? Ben zelf ook op zoek naar een nieuwe baan...

ikke23
ikke23
25 april 2012 om 16:26

Ik werk bij RCN , die hebben 9 bungalowparken in Nederland.Ik zelf werk in Zuid-Holland.Wij zoeken mensen voor schoonmaak, receptie en horeca.

Lavendeltuin
Lavendeltuin
24 april 2012 om 20:46
Zo snel mogelijk aan de slag is wel het beste. Solliciteren vanuit een werkende positie lukt vaak beter dan uit de WW. Soms moet je een stap terug doen in positie en salaris maar het is een feit dat werkgevers liever iemand in dienst nemen die werkzaam is. Waarom dat is weet ik niet maar het is een feit. Bovendien is het best moeilijk om weerte starten met werken als je er ongewild een tijdje uit bent geweest. Maar 1 ding weet ik zeker, je hoeft je niet te schamen. 10 duizenden zijn maandelijks ontslagen dus het ligt niet aan jou!

Log je in om te reageren! Nog geen lid? Klik hier!

Lees ook!

Nomineer dit artikel voor een Kudos!

   
Log in en nomineer

Gerelateerde artikelen